כאבי גב

Page Thumbnail

"נתפס לי הגב, אני לא מסוגל לזוז".
"אני כבר שנים סובלת מהגב, למדתי לחיות עם זה".
"אני צריכה עזרה להתיישר, הגב כואב לי".

האם ניתן למנוע את כאבי הגב או להפחית את עוצמת הכאב? ומה לרפואה סינית יש להציע?

לפני שאענה על שאלות אלו, אביא לפניכם את הסיבות השונות שגורמות לאותו כאב מטריד שעלול ללוות אותנו שבועות, חודשים ואפילו שנים.
בין אם זה כאב בגב העליון, האמצעי או התחתון, אנשים רבים יסבלו מכאבי גב כרוניים או אקוטיים באיזשהו שלב בחייהם ולצערי המשפטים שלהלן נשמעים הרבה בקליניקה.
החיים הפחות מאוזנים של היום גורמים כמעט לכולנו להזניח את האזור הכל כך חשוב הזה בגופנו, ולא סתם נמצא שכאבי גב הם הסיבה השנייה בשכיחותה להיעדרות מהעבודה.
הגב הוא ציר מרכזי בגופנו שנועד לתמוך באיברים אחרים, עליו להיות חזק ומנגד גם גמיש.
הוא מבנה מורכב מאוד הכולל בתוכו את עמוד השדרה, קבוצות שרירים גדולים וקטנים, מפרקים, רצועות, גידים ועצבים, מהצוואר ועד לישבן.
המורכבות האנטומית והפיזיולוגית שבגב מביאה לכך שכאבי גב נובעים מסיבות רבות ושונות ובעלי מגוון רחב של מאפיינים.  

הסיבות לכאבי גב בראיה מערבית:

כאבי גב מכאניים הם השכיחים ביותר. אלו כאבים הנובעים מהרמת משקלים כבדים, פעילות גופנית לא מאוזנת, מתח נפשי, מזג אויר קר, חבלה, תנועה ויציבה לא נכונה. כאבים מסוג זה לרוב מתאפיינים בהתכווצות שרירים. הכאב הוא פתאומי, מקומי שאינו מקרין אך יכול להגביל בתנועה ובדרך כלל שטחי וחולף מהר.  

כאבים שכיחים נוספים הינם כאבים שורשיים. הם נובעים משינויים במבנה עמוד השדרה, בחוליות, ברצועות, בדיסקים, במפרקים ובעצבים. הכאבים חזקים מאוד ויכולים להתבטא בתחושות נימול, חוסר תחושה, חולשה בגפיים, הקרנה לרגליים ואו לאגן. הם נמשכים בדרך כלל מספר שבועות ודורשים אבחנה מדויקת, בדיקות דימות(רנטגן, CT, MRI) וטיפול. למשל, פריצות ובלטי דיסק, היצרות תעלת חוט השדרה, ספונדילוזיס ושברים בחוליות.

תהליכים דלקתיים, מחלות אוטואימוניות, זיהומים וגידולים גם כן יכולים לגרום לכאבי גב. כאבים דלקתיים למשל בדלקת שדרה מקשחת, אינם מוקלים במנוחה ואף מחמירים ונמשכים זמן רב. כאבים כתוצאה מגידול יכללו תסמינים של עקצוצים או הירדמות באזור הכאב, אי שליטה בסוגרים, חולשה של הרגליים וקשיים בהליכה.

חשוב לציין שישנם כאבי גב המחייבים בדיקה רפואית מיידית: כאבי גב המלווים בחום מדיד, כאבים המקרינים לגפיים וגורמים לחולשה/ חוסר תחושה, וכאבי גב המלווים באי שליטה על הסוגרים.

הסיבות לכאבי גב בראיה סינית:

הגב מייצג אזור יאנגי בגוף. זורמים בו מרידיאני יאנג (ערוצי אנרגיה) שתפקידם להגן עלינו מפני גורמים חיצונים, לחזק את אנרגית היאנג ולסלק פתוגנים (מחוללי מחלה) שכבר חדרו לגוף.

רוח קרה ולחות:
חשיפה של רוח קרה ולחות לגב היא גורם שכיח לכאבי גב אקוטים וכרוניים. הרוח הקרה והלחות חודרים אל הגוף ופוגעים בשרירים, בגידים ובמרידיאני היאנג שבגב. לדוגמה, מישהו שרץ בבוקר ומזיע במזג אויר קריר ולח, או נערה שלובשת חולצה החושפת את הגב התחתון ביום סגריר עלולים לחוות כאבים בגב. אלו כאבים המוחמרים בבוקר, מוטבים בפעילות מתונה ומגיבים טוב לחום. אם גורם הקור דומיננטי אז תהיה נוקשות והתכווצות של שרירי הגב. אם הלחות דומיננטית נראה נפיחות, חוסר תחושה או תחושה של כבדות.

היחלשות אנרגית הכליות:
(אנרגית הכליות כמונח סיני ולא כאיבר עצמו)
בגב התחתון שוכנות הכליות, אשר על פי הרפואה הסינית, מהוות את הבסיס לכל האנרגיה בגוף. הכליות שולטות בעצמות ולכן חוסן הכליות יעיד גם על חוסן העצמות. היחלשות של אנרגיית הכליות, בעקבות עבודה פיזית מאומצת, הריון ולידה, עבודה ממושכת לאורך שנים ללא מנוחה נאותה, יכולה לגרום לכאבי גב, לשברים בחוליות, להיצרות תעלת השדרה, לספונדילוזיס של החוליות ולאוסטאופורוזיס. הכאב יכול להיות עמום ובא בהתקפים, מוטב במנוחה ומחמיר כשיש תשישות כללית. הכאב יכול להחמיר גם בעקבות פעילות מינית ולרוב יהיה כרוני. לעיתים ילווה בתחושת קור ונפוץ בעיקר אצל מבוגרים וקשישים, אך לא רק.  

חוסר פעילות גופנית:
יציבה לא נכונה וחוסר בפעילות גופנית מחלישים את הרצועות והמפרקים שבעמוד השדרה ובהתאם לכך הגב נחלש. הדבר מביא לכאבי גב ולפריצות דיסק במיוחד אצל אלו הנמצאים רוב היום במשרד בישיבה מול המחשב. הכאבים יכולים להיות חזקים מאוד ואף מקרינים למרות שברקע קיימת חולשה.

טראומה:
תאונות, נפילות, חבלות ואפילו תנועה חדה, כיפוף פתאומי והרמת משקל כבד מהווים סיבה לכאבי גב. הכאב יכול להיות עמום ומפוזר או חד ודוקר.

מצב נפשי:
סטרס, פחדים, כעסים, תסכול – רגשות לא מאוזנים פוגעים בזרימת הצ'י והדם בגוף, דבר המביא לחסימה אנרגטית. היכן שיש חסימה יש כאב. מתח עלול ליצור טונוס שרירים גבוה, כאבים בגב התחתון, בשכמות ובצוואר שלרוב מוטבים עם קצת תנועה, אך רגישים למגע ולא מוטבים בחום.

איך ניתן למנוע ולהקל על כאבי הגב בעזרת רפואה סינית?

לעיתים נשתמש רק בטכניקה אחת אך לרוב הטיפול בכאבי גב יכלול כמה טכניקות טיפול להצלחת ולייעול הטיפול.

כוסות רוח – זוהי שיטה שבה יוצרים ואקום ומניחים כוס מיוחדת על האזור הכואב בגב או על אזור אחר המשפיע על הגב. לעיתים מניעים את הכוס ולעיתים משאירים אותה נייחת. כוסות רוח מניעות את הצ'י והדם בגב ובכך משחררות את החסימה ומקלות על הכאב. הטיפול בכוסות רוח אינו כואב ואינו משאיר סימנים לטווח ארוך.

דיקור סיני – הנחת מחטים דקות על גבי נקודות דיקור בכדי להחזיר את האיזון לגוף. הדיקור לאו דווקא יהיה בגב, לעיתים נשתמש באזורים אחרים כדי להשפיע על שרירי הגב והחוליות, למשל שימוש בנקודות הנמצאות ברגליים.
על ידי דיקור ניתן להפחית דלקת, להרגיע את הכאב על ידי הנעה של האזור, לחזק את אנרגיית הכליות שמשפיעה על חוסן הגב ולהפיג מתח שהכאב יוצר אצל המטופל.  

שיאצו – טיפול מגע הנעשה בלבוש מלא שבו לוחצים עם האגודלים והידיים על גוף המטופל במטרה להזרים את האנרגיה בגוף ולשמור על איזון. כשהכאב עמום וחלש- מגע עדין ונעים יחזק את השרירים , יביא לזרימה טובה של דם למפרקים וירגיע מאוד. כשהכאב הוא חזק מאוד ולא ניתן לגעת בגב, נוכל להשתמש במניפולציות ומתיחות על גבי מרידיאנים (ערוצי אנרגיה) שונים ונקודות לחיצה רחוקות מהגב שיביאו להקלה על הכאב ולהגדלת טווח התנועה על ידי שחרור החסימה ופיזור העומס שבגב.

צמחי מרפא – לאחר אבחון מדויק של המטופל והבנת הגורם לכאבי הגב ניתן לתת פורמולה המורכבת מכמה צמחי מרפא סיניים. שיטת טיפול זו מאפשרת למטופל "לטפל בעצמו" גם כשהוא אינו נמצא בקליניקה.
לצמחים איכויות שונות ואפיונים שונים, דרכם ניתן, לחזק, לקרר, לחמם, לסלק פתוגנים(מחוללי מחלה), להניע ולפזר ובכך לטפל בכל סוגי הכאב.
שיטה זו יעילה בשילוב הטכניקות האחרות להעצמת הטיפול או כשיטה עצמאית לטיפול בשורש הבעיה, תסמיני הכאב וחיזוק הגב. את פורמולת הצמחים ניתן לצרוך בטיקנטורה (מיצוי הצמחים באלכוהול), באבקה, בקפסולה, ואף בישול הצמח כמו שהוא (RAW) ושתיית המיצוי .

 

טיפים נוספים:

יציבה נכונה:

ישיבה נכונה – הקפידו לשבת נכון: הגב צמוד לכסא, ראש ישר בלי נטייה לצדדים, למטה או למעלה, רגליים לא משולבות וכפות הרגליים מונחות על הרצפה או אפילו על דרגש נמוך בכדי להוריד מהלחץ שבגב תחתון. מדי שעה קומו לכמה דקות, תסתובבו בחדר, תימתחו, הזרימו את הדם.

עמידה נכונה – עמידה השומרת על קו ישר בין הכתפיים לגב, כיפוף קל של הברכיים. נעילת נעליים נוחות ושינוי התנוחה מדי פעם יעזרו לתמוך במשקל הגוף מבלי להפעיל לחץ על אותה נקודה בגב.

אגב יציבה נכונה- אמא שלי למשל מצאה שכאבי הגב שלה, כשעומדת במטבח, מוטבים כשהיא לובשת סינר. הסינר מאפשר לה לעמוד נכון מול הכיור, היא חופשיה לנוע במטבח ולא נרתעת מלהתלכלך או להירטב. בזכות הסינר, היציבה שלה השתפרה וכאבי הגב נעלמו.

פעילות גופנית מתונה:

הקפידו לבצע פעילות גופנית המחזקת את שרירי הגב, מניעה את המפרקים ואת הדם אך אינה יוצרת עומס יתר בגוף. תרגול טאי צ'י זוהי פעילות גופנית מומלצת לחיזוק האנרגיה בגוף, חיזוק השרירים והגידים והרגעת הנפש. ניתן לבצע גם הליכה, שחייה, פלדנקרייז וחיזוק השרירים המייצבים וזוקפי הגב במתינות ובהדרגה.

אז האם ניתן למנוע את כאבי הגב או להפחית את עוצמת הכאב?

על ידי שמירה על אורח חיים בריא, פעילות גופנית מאוזנת, מודעות ליציבה שלנו, ועל ידי טיפולים לתחזוקת הגוף בהחלט ניתן למנוע את כאבי הגב. בעזרת הטיפולים השונים ברפואה סינית אפשר לאזן את האנרגיה בגוף לפני שנוצר הכאב ובאם נוצר כבר כאב – ניתן להקל עליו ואף להעלימו, לשפר את טווח התנועה , למנוע את חזרת הכאב ואת הפיכתו לכאב כרוני (כאב הנמשך למעלה מ- 3 חודשים).

כל מטופל שמגיע לקליניקה עם תלונה של כאבי גב עובר אבחון על ידי שאילת שאלות, בדיקת דופק ולשון (דרכי אבחון סיניות) ונבנית לו אסטרטגיה טיפולית הכוללת המלצות להתאמת אורח החיים וטכניקות טיפול המתאימות לו (אם זה דיקור סיני / שיאצו / כוסות רוח / צמחי מרפא / שילוב של כמה טכניקות יחד).  מספר הטיפולים ותדירותם תלויים באבחנה, במחלות רקע ובאורח החיים של המטופל. יחד עם זאת, נצפה לראות הקלה במידת הכאב כבר בטיפול הראשון.

בהיעדר טיפול הכאב יהפוך לכרוני וקשה יהיה יותר להיפטר ממנו, אז אל תחכו עוד רגע וצרו קשר כבר היום!

להלן, מחקר משנת 2015 המוכיח שאקופונקטורה (דיקור סיני), אקופורסורה (שיאצו) וכוסות רוח יעילים בטיפול בכאבי צוואר וגב תחתון: