קפה כן או לא?

Page Thumbnail

קפה הוא המשקה השני הכי נצרך בעולם אחרי מים, ולכן המחקרים בנושא חלוקים מאוד וסותרים אחד את השני!
לאחר מחקר עצמי קטן האם קפה זה בריא? ומה עדיף קפה עם קפאין או קפה נטול קפאין?
נשארתי מבולבלת ולא הצלחתי עדיין להגיע להחלטה. ישנם יתרונות וחסרונות ל 2 הסוגים.
ואני חושבת שכל אחד צריך להיות עם יד על הדופק ולשים לב מה קורה בגופו ואף פעם לא להגזים.

דוגמאות למחקרים:
מחקר אחד מראה שקפאין עלול לגרום לסוכרת מבוגרים ומחקר סותר טוען שקפאין מונע סוכרת מבוגרים,
קפאין יכול להפחית סיכוי למחלות לב אבל מעלה את רמת הכולסלטרול בדם,
קפאין עוזר לעצירות אבל יכול לגרום לשלשול,
קפאין עוזר לכאבי ראש הנובעים מחולשה אך מעלה לחץ דם ויכול אצל אנשים מסוימים ליצור כאבי ראש,
הקפאין מעלה את רמת האנרגיה והערנות, אך פוגע באיכות השינה,
קפאין מגביר חרדה ועלול לגרום לעיוותים בשרירים אך עוזר למצבי דכאון,
קפאין יכול להגביר אוסטיאופורוזיס ואת הסיכוי לשברים אך אם מוסיפים קצת חלב אז הדבר מתבטל  (גם על זה אפשר להתווכח )
והרשימה עוד ארוכה…..

קפה נטול קפאין:
קפה נטול קפאין עדיין מכיל כ 3% קפאין.
התהליך שבו מוציאים את הקפאין מפולי הקפה פוגע בטעם והריח של הקפה, כרוך בתהליכי עיבוד שונים ובשימוש בחומרים מסוכנים כמו מתילן כלוריד. בסופו של דבר בכל כוס קפה נטול יש כ 5 מ"ג קפאין.

כמות הקפאין:
כוס קפה רגילה מכילה 70-200 מ"ג קפאין תלוי בסוג ,קליה ואיכות הקפה.
קפאין נמצא גם במשקאות מוגזים(ולא רק קולה), משקאות אנרגיה, בשוקולד ובסוגי תה שונים. למשל, בכוס קפה שחור יש כ 150-200 מ"ג קפאין, קפה מסוגים שונים 60-150 מ"ג קפאין, בכוס קולה 30 מ"ג קפאין, משקה אנרגיה יכול להכיל עד כ 350 מ"ג קפאין, בכוס תה שחור 40-80 מ"ג קפאין, בתה ירוק קצת פחות ובחבילת שוקולד של 100 גרם יש בין 6 ל- 120 מ"ג קפאין- ככל שיש יותר פולי קקאו כך גדולה כמות הקפאין.

המלצות בריאותיות:
ההמלצות הבריאותיות למבוגרים הן צריכה של עד 400 מ"ג קפאין ביום ולנשים הרות לא מומלץ יותר מ2-3 כוסות קפה ביום- שווה ערך לכ- 300 מ"ג קפאין.
לפי מחקרים שנעשו, קפה נטול אינו שונה בהרבה מקפה רגיל בהשלכותיו הבריאותיות בנוגע לסרטן, סוכרת ומחלות לב וכלי דם ולכן תמיד חשוב להקפיד על תזונה טובה ונכונה ופעילות גופנית כלשהי.

קפה בראייה סינית: האנרגטיקה של קפה :
קפה מחמם, מניע ומשתן. נכנס למרידיאני הכבד והלב. יועיל במצבים של נפיחות קלה, עצירות, עייפות, "עננות" מנטלית ולמצבים שדורשים הנעה.
טעמו מר ולכן יכול לנקז לחות בפלג גוף תחתון דרך מרידיאן הכבד (למשל לבעיות בפרוסטטה בגברים), הוא מעורר, משפר את סירקולציית הדם בלב ומחזק את היאנג בגוף.
לטיפוסים חלשים, עייפים ושסובלים מקור שנובע מחוסר יאנג הקפה יכול להועיל.
בהיותו מחמם ומניע יכול להטיב עם כאבים הנובעים מחשיפה לקור.
קפה ממכר ויש להימנע במצבים של לחץ דם גבוה, עודף חום בגוף, אינסומניה- הפרעות שינה, עצבנות וחומציות יתר  בקיבה, למשל צרבות. בכדי להקל על הקיבה אפשר לצרוך עם מעט חלב / חלב סויה.  במצבים של חסר יין (למשל נשים בגיל המעבר עם גלי חום, נדודי שינה, יובש בפה) הקפה עלול להחמיר בעיות פרקים או לגרום לפגיעה בעצמות.
תנועתו החזקה של הקפה עלולה לפגוע בעובר ולגרום להפלות, לכן רצוי לנשים בהיריון להפחית בשתיית הקפה.

תוספים לקפה:
לקפה אנחנו מוסיפים סוכר/ תחליפי המתקה, חלב/ קצפת שבוודאי משפיעים על המוצר הסופי והופכים את הכוס קפה ממשקה מחזק ומחמם למשקה שומני וכבד- דבר שצריך לקחת בחשבון.
 

אז לאחר מחקרים סותרים שקראתי, הגעתי למסקנה שעליי לצרוך בחוכמה! לא לבטל את הקפה כי בוודאי יש לו יתרונות, בנוגע לקפה נטול- הוא פשוט עבר יותר תהליכי עיבוד ולכן יותר מתרחק מהמקור הטבעי. וכמו כל דבר בטבע- לקפה יש טעם מסוים, איכות מסוימת וטמפרטורה מסוימת שמשפיעים בצורה מסוימת על גופי ושעלי לקחת בחשבון כשאני צורכת אותו על בסיס יומיומי .